En 08:a bosatt i Peking

Barcelona 09

2009-05-26 @ 16:04:27

HÄR KOMMER EN SUMMERING AV BARCELONA-RESAN! =)

Onsdag
Klockan 05.00 ringde väckarklockan och det var dags att gå upp och äta frukost. Efter frukosten tittade vi igenom all packning och la ner det sista. Vid 06.20 satte vi oss i bilen och åkte till Arlanda. Väl framme på Arlanda checkade vi in vårat bagage och sen tog vi en fika.

09.15 gick flyget och vi skulle mellanlanda i Frankfurt. I Frankfurt åt vi en macka och mer hann vi inte göra innan det var dags att gå på det sista planet till Barcelona.

Vid landningen fick jag världens lock för örat och det tog över en timme innan det släppte och då gjorde det verkligen ont! Men vi kom till Barcelona ca 15.30. Då skulle vi vänta på Oskars föräldrar som skulle landa med ett plan 18.30 och sedan skulle vi bli hämtade av Oskars farbror.

Vi kom fram till huset runt 22.00 och då åt vi en liten lättare middag med vin till. Men sen blev det sängen för vi var ganska så trötta. Men det var 20 grader när vi gick och la oss :)

Torsdag
Torsdagen spenderades på "Plaza la Catalunya". Vi tog oss dit med buss och sedan tunnelbana. Bussen var väldigt fräsch med AC men tunnelbanan var väl sådär. Dörrarna öppnades inte ens automatiskt utan man var tvungen att dra i ett handtag för att kunna komma in/ut.

Runt halv ett var vi iaf framme och då gick vi ett väldigt känt gångstråk som kallas för "ramblas". Där fanns det massor med små stånd och personer utklädda till statyer. Vi satte oss även och åt på denna gata. Jag åt en jättegod biff! =)

Efter lunch gick vi ner till hamnen för att dricka på Starbucks. Nere vid hamnen fanns också ett stort köpcentrum som vi var inne och tittade i. Oskar köpte 2 linnen och 1 par shorts där =)

Efter vi druckit upp gick vi tillbaka och gick in på en liten marknad. Inne på marknaden sålde de massa frukt och kött. Där köpte jag en helt underbart god fruktjuice som var färskpressad av hallon och ananas! =)

Sist av allt gick vi in i en skobutik. På utsidan såg den ut som en vanlig liten butik men när vi kom in var det den största skobutiken jag sett! Det var inte bara ett plan som var fullt av skor utan det var TRE hela plan fyllda med skor!!!

Fredag
När vi vaknade på morgonen var det lite halvtrist väder. Det var inte alls kallt men lite molnigt. Så vi började dagen med att åka till en matbutik för att köpa alla de saker vi ville ha med oss hem. Jag köpte en jättegod ananasmarmelad, korv, öl, vin, kaffe och te.

Efter det åkte vi till en liten äffär där de sålde vin. Där köpte Oskar 5 liter vin för 42 kr och det var riktigt gott vin! Det tappades upp i dunken på plats. Där sålde de även absint haha :P

På eftermiddagen åkte vi till stranden och då hade faktiskt solen tagit sig fram så det var riktigt skönt. Jag trodde att det skulle vara kallt i havet men det var faktiskt riktigt skönt! =)

På kvällen grillade vi massa kött och kronärtskockor. Och till efterrätt blev det melon och jordgubbar! Det var hur gott som helst! Sen gick vi ut på kvällen, men det börjar inte komma mycket folk förrän 01.00 och de stänger 06.00 så man var ju lite trött efter den kvällen haha :P Men det var trevligt =)

Lördag
På lördagen åkte vi in till stan igen för vi kände att vi inte riktigt hade sett allting där inne. Så vid 12.00 var vi väl inne i stan. Då gick vi och såg katedralen, "La sagrada familia" som Gaudi började bygga på, triumfbågen och en parkanläggning. Sen hamnade vi på en medeltidsmarknad och några starbucks på vägen. Sammanlagt var vi ute och gick konstant i 6 timmar! Mina ben var helt slut när vi kom hem!

Söndag
På söndagen hade vi inte så mycket tid på oss innan vi skulle åka till flygplatsen så det blev sol och bad vid poolen. Men det var ganska så skönt faktiskt. Man var ganska så trött efter allt promenerade dagen innan :P

När vi skulle åka hem var planet 30 minuter försenat men det gick bra ändå. Men vi kom iväg 16.10 iaf och sedan landade vi i Frankfurt och tog en sista Starbucks =) Vid 22.00 landade vi på Arlanda och vi var väl hemma i lägenheten 23.30. Då var man lite sliten men det har varit en riktigt bra resa!

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()