En 08:a bosatt i Peking

Jag fryser ihjäl och spricker av all julmat!

2009-12-17 @ 21:06:52

Imorse när klockan ringde kände jag att jag inte hade någon direkt lust att slita av mig täcket. Utanför blåste det som satan och det var hur kallt som helst i rummet. Men som vanligt har man inte så mycket att välja på annat än att ta sig upp! Så det blev termobyxor och 3 tjcoktröjor plus vinterjacka på för ute var det -7 grader och som sagt snöstorm...

När vi väl kom ner till stallet var det -5 grader där inne och allt vatten hade fryst... Så det var bara att börja fixa fram vattenhinkar till alla 22 hästarna. JIPPIE! Sen kunde vi inte släppa ut alla hästarna för vi var tvungna att ha de inne så vi kunde häja temperaturen i stallet... Så det tog ju sin lilla tid innan vi började mocka. Sen var vi tvungna att vara klara till 11.30 idag för vi skulle iväg på julbort på Löfsta Slott. Men det gick rätt bra med de ändå. Micke löshoppade sina hästar och Carros fick gå ut i hage och några gick på banan.

Jag fick ett lite lätt psykbryt på en häst som kom igårkväll. han har varit här förut och är en aning styrig. Men idag hann jag inte mer än att komma ut genom dörren så reste han sig upp och slog med frambenen mot mig... Idiot... då drog jag till ordentligt och då kastar han sig åt sidan för att sen slänga sig emot mig igen med frambenen... Sen kom Micke och vi bytte häst och då gjorde han likadant mot Micke. Men han vägrade att slöppa så han gled ju en aning i snön efter hästen (fast han stog ju upp på fötterna iaf).

Efter mycket om och men kom vi iaf iväg på julbordet och det var hur gott som helst! Jag och Malin åt alldeles för mycket mat och efterrätt så vi var inte ens hungriga när vi kom upp för 1 timme sen. Men innan vi kom upp hade vi en hel del problem i stallet. Inte nog med att vattnet är frustet utan nu blev vi utan el också... Så vi kunde inte riktigt göra klart allting i stallet eftersom det var nattsvart! Samma sak gällde i ridhuset när vi skulle rida. eller ja då fungerade iaf 2 lampor längst ner i ridhuset och 2 längst upp.

Happy skötte sig iaf och han känns verkligen super att rida just nu. Jag vill egentligen inte lämna kvar honom här nu när jag åker hem. Men det är ju ganska så omständigt att packa med sig honom hem liksom så det är bättre att han är kvar.

Så nu är det nog dags att försöka att sova. Jag ligger fullt påklädd och har min värmemadrass på för vi har bara 14 grader i huset. Jag känner att det är ganska så skönt att jag bara har morgondagen kvar och sedan 9 dagar ledigt! Imorn ringer klockan 0515 för jag tänkte försöka hinna bli klar lite tidigare eftersom jag åker med 17.33 tåget imorn. Micke ska även iväg och ha kurs i Uppsala så jag är själv med våra hästar.

Sov gott!

 

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback